Saveti

Pravilno postupanje u slučaju nezgode!

Saobraćaj na putevima i broj vozila na putevima Srbije neprestano se uvećava. Ni najbolje osiguranje nije u mogućnosti da spreči nezgode. AB savetnikom „Pravilno postupanje u slučaju nezgode“ želimo da Vam za svaki slučaj na najbolji način pomognemo u slučaju nezgode.

Uz našu pomoć doćićete do najvažnijih informacija o pravilnom postupanju na mestu nezgode.

Molimo Vas, odštampajte ovaj savetnik i odložite ga u pregradu za rukavice.

1. Obezbedite mesto udesa

Uključite sva četiri migavca, obucite reflektujući prsluk (čuvajte ga uvek u putničkom prostoru!), nakon toga postavite sigurnosni trougao (vidi tačku 2). Veoma je važno ispravno obezbeđenje mesta udesa. Na taj način su povređeni i pomagači zaštićeni od eventualnih udesa. Zato: prvo osigurajte mesto udesa a onda pomažite!

2. Postavljanje sigurnosnog trougla

Crveni sigurnosni trougao postavlja se na zakonski propisanoj udaljenosti od vozila tako da se može lako uočiti

3. Sklonite putnike iz opasne zone

4. Kod povređenih putnika obratite pažnju na sledeće:

Ukažite prvu pomoć – primenite odgovarajuće mere za spasavanje. Obavestite hitnu pomoć i policiju!

 

Hitan poziv kao informacija mora da sadrži sledeće elemente:

  • šta se desilo?
  • gde se nalazi mesto udesa?
  • kada je došlo do udesa?
  • koliko povređenih ima?
  • ko poziva?

 

Hitni pozivi:

  • Policija 92
  • Hitna pomoć 94
  • Vatrogasna služba 93

5. Šta preduzeti ukoliko postoji materijalna šteta

    • Dajte učesniku u udesu svoja dokumenta o voziulu na uvid.
    • Zajedno sa učesnikom u udesu sastavite izveštaj i obostrano ga potpišite (ne sastavljati izveštaj o prihvatanju krivice već relevantne činjenice o toku udesa radi što bržeg regulisanja štete).

6. Dokazni materijal

    • Fotografišite mesto udesa
    • Ukoliko ima svedoka zabeležite njihova imena i adrese stanovanja

Hitan poziv:

iz inostranstva +381 (69) 870 40 35

iz zemlje 069 870 40 35

Pomoć 24 časa.

Nudimoo Vam mogućnost šlepovanja vozila u zemlji i instranstvu 24 časa dnevno po cenovniku auto moto saveza Srbije.

Šest saveta za uštedu goriva

U poslednjih godinu i po dana cene goriva u Evropi skočile su za okruglo 15 procenata. Za prosečnog vozača koji godišnje prevali 15.000 km račun za benzin se time povećao za 150 Evra.

Sledećih šest zlatnih pravila omogućuju znatnu uštedu goriva:

  • Motor pokrenite tek nakon što ste vezali sigurnosni pojas, podesili retrovizore i ubacili omiljeni CD u radio. Nemojte da zagrevate motor. Imajte u vidu – i klima-uređaj treba energiju.
  • Najjednostavniji način za uštedu benzina je brzo prebacivanje u sledeći viši stepen prenosa. Pri brzini od 50 km/h motor vozila srednje klase u 2. stepenu prenosa troši duplo više goriva nego u 4. a tri puta više nego u 5. stepenu prenosa. Savremeni motori mogu da rade i pri nižem broju obrtaja od 1.500 u minuti.
  • Uravnotežen način vožnje u najvišem mogućem stepenu prenosa značajno smanjuje potrošnju goriva. Snažno ubrzanje i često kočenje osetno povećavaju potrošnju.
  • Krovni nosač prtljaga koji ostaje preko cele godine na vozilu može čak i pri malom broju pređenih kilometara godišnje da poveća potrošnju za 100 Evra. Nosači za bicikle i krovni boksovi za prtljag povećavaju potrošnju za čak 40 procenata.
  • Redovno održavanje vozila obezbeđuje efikasno iskorištavanje goriva
  • Pritisak u pneumaticima treba ispravno podesiti. Premali pritisak povećava otpor kotrljanja – a time i potrošnju benzina – i dovodi do neravnomernog trošenja pneumatika. Savet: za 0,2 bara veći pritisak nego što je navedeno u uputstvu za rukovanje smanjuje otpor kotrljanju bez ikakvih nedostataka kod eksploatacije pneumatika ili sveukupnog komfora vožnje.

Vozna svojstva

Nove pneumatike trebali biste prvih 200 do 300 km razraditi na srednjoj brzini, po mogućnosti na suvom kolovozu kako bi se površina izbrazdala, te kako bi se postigla optimalna vozna svojstva.

Pritisak u pneumaticima

Većina oštećenja na pneumaticima uzrokovana su nepravilnim pritiskom. Preporučujemo da pritisak u pneumaticima proverite svake druge nedelje. Pritom ne zaboravite na rezervni točak. Podatake o pravilnom pritisku u pneumaticima možete naći na unutrašnjoj strani poklopca rezervoara za gorivo ili u Upustvima za upotrebu.

 

Dubina profila

Testovi su pokazali, da je put kočenja kod blokadnog kočenja uz zakonski minimalni profil pneumatika (u većini evropskih zemalja 1.6 mm) na mokrom kolovozu dvostruko duži u odnosu na nove pneumatike (dubina profila 8mm). Ova minimalna dubina profila odnosi se i na rezvervni točak. Kod zimskih pneumatika propisana dubina profila iznosi najmanje 4 mm. Profil možete izmeriti preko pokazivača dubine profila koji je uvek smešten u najdubljim kanalima profila. Načelno ipak vazi pravilo: što pre zamenite pneumatike (optimalno na 3 mm dubine profila kod letnjih pneumatika), to je veća sigurnost u vožnji i saobraćaju. Sva četiri pneumatika moraju biti identična po osovini i sa jednakom dubinom profila.

 

Čišćenje pneumatika

Pneumatike je potrebno takođe čistiti, posebno pre skladištenja. Ne koristite sredstva za čišćenja koja sadrže razređivače ili ulja. Ta sredstva oštećuju pneumatike. Najbolje koristite čistu vodu sa malo sapuna ili sredstva za pranje sudova.

Zimski pneumatici

 

Pneumatici na vašem vozilu mogu značajno uticati na bezbednost. Ako imamo u vidu da je u zimskom periodu rizik od nesreće šest puta veći nego leti,   blagovremena upotreba zimskih pneumatika je od izuzetne važnosti.

Samo zimski pneumatici pri niskim temperaturama pružaju najviši stepen bezbednosti.

Međutim, ne treba čekati na prvi sneg da bismo stavili zimske pneumatike. Važno je znati da već na temperaturama ispod +7°C dolazi do stvrdnjavanja materijala letnjih pneumatika pa su prianjanje i prenos snage osetno slabiji. Zato su zimski pneumatici izrađeni od specijalne mešavine gume otporne na hladnoću koja se na niskim temperaturama mnogo manje stvrdnjava.

Kod zimskih pneumatika dubina profila ne sme biti manja od 4,0 mm.

Što je manja dubina profila to je duži put kočenja.

Automatske perionice

Lak na vozilu je toliko otporan da Vaše vozilo u normalnim okolnostima možete bez problema da vozite na pranje u automatskim perionicama. Moderne perionice nude optimalnu negu i ekološki su daleko prihvatljivije od ručnog pranja. Mat lak ili čak ogrebotine posle pranja ukazuju na neispravnost automatske perionice!

Saveti za negu:

  • pre nego što odete u automatsku perionicu najgrublju prljavštinu sperite sa mnogo vode.
  • radi dugoročnije zaštite laka prilikom svakog pranja izaberite program sa vrućim voskom.

Ručno pranje

Najvažnije kod ručnog pranja je prethodno omekšavanje i spiranje grube prljavštine bez upotrebe sunđera. U suprotnom, ostaci prljavštine će se ponašati kao najfiniji brusni papir. Zatim se pomoću mekog sunđera i bez mnogo pritiskanja vozilo pere odozgo prema dole. Jako zaprljane delove, kao što su točkovi, treba prati na kraju i u te svrhe po mogućnosti treba koristiti drugi sunđer. Na kraju je potrebno temeljito ispiranje vodom i sušenje kožnom krpom.

Saveti za negu:

  • Za šamponiranje ne koristiti sredstva koja se koriste u domaćinstvu. Ova sredstva sadrže komponente koje razgrađuju masti i skidaju nanešen zaštitni sloj i oštećuju lak. Zato ne treba upotrebljavati krpe ili sunđere koje inače koristite u domaćinstvu.

Pranje pod visokim pritiskom

Neophodno je pridržavati se napomena za upotrebu aparata za čišćenje pod visokim pritiskom – naročito u pogledu pritiska i minimalnog rastojanja (više od 15 cm!). Obratite pažnju na dovoljno rastojanje od mekih materijala kao što je guma ili izolacija. Naročito treba obratiti pažnju kod upotrebe sredstava za čišćenje. Sredstva nikada ne nanositi direktno na zagrejan lak  – principijelno važi pravilo: ne perite vozilo na suncu!

Politura

Poliranje je potrebno ukoliko je površina laka postala neugledna i ukoliko se sredstvima za konzervisanje više ne može postići odgovarajući efekat. Ukoliko upotrebljena politura u svom sastavu ne sadrži pomenuta sredstva, preporučuje se njihovo naknadno nanošenje. Obratite pažnju na to da mat lakirani delovi i delovi od plastike ne smeju biti tretirani sredstvima za poliranje i tvrdim voskom.

Saveti za negu:

  • Najbolje rezultate poliranja postižu se ako se politura nanosi u pravcu okretanja kazaljki na časovniku a samo poliranje mekom krpom pokretima suprotnim od kretanja kazaljki.
    Mali trik: koristite obe ruke: levom nanosite polituru, desnom polirajte.

Laka oštećenja laka

Radi sprečavanja pojave korozije trebalo bi laka oštećenja laka (udari kamenčića) odmah premazati tzv. olovkama u boji ili lakom u spreju. Ukoliko je već došlo do formiranja sloja korozije potrebno je dobro ga očistiti. Pre nanošenja osnovne boje potrebno je naneti osnovni premaz za zaštitu od korozije.
A ukoliko Vam je potrebna dodatna pomoć, Vaš servis „AUTO BELI“ će Vam rado pomoći.

Plastični i hromirani delovi

Spoljni delovi od plastike čiste se standardnim postupkom pranja. Ukoliko to nije dovoljno, upotrebite sredstvo za čišćenje plastike i očistite zaprljanu površinu mekom krpom ili sunđerom. Za hromirane delove postoje specijana sredstva za čišćenje koja korodiranim ili matiranim površinama vraćaju sjaj.

Naplaci od lakog metala

Na njima se taloži najveća prljavština: prljavština od kočnica, pigment i prljavština sa kolovoza stvaraju tvrdi sloj. A da naplaci od lakog metala ne bi bili nagriženi potrebno je taj sloj i sloj od soli svake druge nedelje oprati. Posle pranja naplatke je najbolje tretirati sredstvom za čišćenje naplataka koja ne sadrže kiselinu. Otprilike svaka tri meseca potrebno je dodatno naneti tvrdi vosak. Svako evetualno oštećenje sloja laka potrebno je popraviti.

Saveti za negu:

  • Nakon polaska potrebno je u nekoliko navrata aktivirati kočnice kako bi se kočni diskovi i obloge osušili.

Cabrio-pokretni krovovi

Krovovi od tekstila ili plastike ne smeju se tretirati kao i lakirane površine.
Zato prilikom pranja u automatskoj perionici izaberite pranje bez tretiranja toplim voskom iz razloga što tkanina zbog toga postaje porozna i puca. Ukoliko vaše vozilo ima zadnje vetrobransko staklo u vidu folije, najbolje je da potpuno izbegnete pranje u automatskoj perionici. Kao vlasnik kabria najbolje bi bilo da svoj automobil perete isključivo ručno.

Čišćenje kože

Da bi dugo ostala čista i meka koži je potrebna posebna nega. Lako zaprljane površine kože, kao što je prašina, potrebno je redovno brisati lako navlaženom pamučnom krpom. Dva puta godišnje potrebno je čišćenje orginalnim sredstvima za čišćenje kože. Njihovo redovno korišćenje štiti kožu od fleka, izbleđivanja i isušivanja. Jače zaprljane površine, npr. od hemijske olovke, mastila ili laka za nokte koja se sredstvima za negu kože ne mogu ukloniti, uglavnom se mogu odstraniti posebnim postupkom.

Nega kokpita

Armaturnu ploču, središnju konzolu i bočne pregrade za odlaganje sitnica najlakše ćete osloboditi od prašine i ostale prljavštine pomoću vlažne krpe. Prljavštinu na naboranim plastičnim delovina možete otkloniti originalnim sredstvom za čišćenje plastike.

© Copyright AutoBeli.rs 2011. Sva prava zadržana.